Voedingscentrum.nl maakt gebruik van cookies. Waarom? Lees onze uitleg. Je kunt de webanalyse cookies instellingen aanpassen.
Menu van de Week Recept van de dag
Makkelijk en snel op tafel
2 personen
0-15 minuten
Ga naar
Encyclopedie

De Voedingscentrum Encyclopedie is de kennisbank van het Voedingscentrum. Je vindt er inhoudelijke informatie over allerlei onderwerpen.

Je kunt op 2 manieren zoeken naar onderwerpen in de encyclopedie: via het zoekveld en via het alfabet.

Nieuw
Kookboek Groente
Groenten zijn prachtige producten uit de... Bestel nu € 12,95
Populair
Alles over afvallen
Afvallen zonder dieet is de beste manier... Bestel nu € 9,95
Ga naar
 

Biotine (vitamine B8)

Biotine is hetzelfde als vitamine B8 en is nodig om energie uit eten vrij te maken en speelt een rol bij de vorming van vetzuren. Biotine houdt de huid en het haar gezond.

Biotine zit in eieren, lever, melk, noten en pinda’s. Te weinig biotine kan huidafwijkingen, bloedarmoede en depressie veroorzaken. Tekorten aan deze vitamine komen bijna niet voor, alleen als je vaak veel rauwe eieren eet. 

Een teveel aan vitamine B8 kan geen kwaad, zelfs niet als je 100 microgram per dag binnenkrijgt. Het overschot plas je uit.

Omschrijving

Biotine is nodig om energie uit eten vrij te maken en speelt een rol bij de vorming van vetzuren. Vitamine B8 houdt de huid en het haar gezond. Biotine zit in eieren, lever, melk, noten en pinda’s.

Biotine is oplosbaar in water en blijft redelijk stabiel bij verhitting. Biotine kan slecht tegen zonlicht.

Naam

Biotine is ook bekend als vitamine B8 of vitamine H. De vorm die van nature aanwezig is in eten en drinken is biotine of biocytine. In (multi)vitamine-supplementen en voor toevoeging aan levensmiddelen wordt meestal biotine gebruikt.

Aanbevolen inname

Voor biotine is door de Gezondheidsraad alleen een adequate inname (AI) vastgesteld van 4 microgram per dag voor de leeftijdsgroep van 0 tot 5 maanden. Voor de overige leeftijdsgroepen gebruiken we de aanbevelingen van de Europese Voedselveiligheid Autoriteit (EFSA 2014). Voor volwassenen bedraagt de adequate inname 40 microgram per dag.

Gezondheidseffecten

Te weinig biotine kan huidafwijkingen, bloedarmoede en depressie veroorzaken. Tekorten aan deze vitamine komen bijna niet voor, alleen als je vaak veel rauwe eieren eet. Rauw eiwit bevat namelijk avidine, een stof die een onoplosbaar complex vormt met biotine. Door koken of bakken van een ei wordt avidine geïnactiveerd.

Een teveel aan biotine kan geen kwaad, zelfs niet als je 100 microgram per dag binnenkrijgt. Het overschot plas je uit.

Nieuw kookboek: Vandaag vegetarisch

'Vandaag vegetarisch' inspireert om eten op een nieuwe manier te benaderen. Steeds meer mensen eten minder of geen vlees. In dit kookboek vind je recepten op basis van peulvruchten, soja, ei, noten en vleesvervangers.